Kirjallinen kysymys Seinäjoen kaupunginhallitukselle Nurmon koulukeskuksen ympäristön kehittämisestä

12.10.2024

Kirjallinen kysymys Seinäjoen kaupunginhallitukselle

Nurmon koulukeskuksen ympäristön ja rakennusten kehittämiseksi on eri toimialoilla odotettu alueen yleissuunnitelman valmistumista pitkään. Suunnittelu aloitettiin vuonna 2012, sen piti valmistua vuonna 2022 ja siitä luovuttiin kaupunginhallituksen päätöksellä vuonna 2023. Tulevien vuosien investointisuunnitelmissakaan asiaa ei näy olevan.

Etelä-Pohjanmaan suurimman koulukeskuksen pihapiiri ei vastaa enää nykyajan tarpeita. Kouluverkkoselvityksessä piha-alueen ja kouluntilojen tarpeet on myös tunnistettu. Näyttääkin siltä, että kokonainen sukupolvi käy peruskoulunsa ympäristössä, joka on unohdettu ja jätetty kymmenien vuosien takaiselle tasolle.

Koulujen liikuntasalit ovat täysin samassa linjassa: ne ovat pienet ja puutteelliset. Koululaiset käyttävätkin naapurissa sijaitsevaa Nurmohallia liikuntatunneillaan päivittäin. Nurmohallin käyttöaste on näin ollen aamuin illoin korkea. Hallikin on jo peruskorjauksen / laajennuksen tarpeessa. Koska tuo tapahtuu? Asiaa näytetään lykkäävän investointisuunnitelmissa vuosi toisensa jälkeen eteenpäin.

Alueen suunnitelman siirtoa on perusteltu mm. siten, ettei tiedetä mitä alueelle tulevaisuudessa halutaan.

Voisiko vastaus olla vaikkapa se, että koululaisille halutaan ympäristö ja aktiviteetit, jotka ovat nykyaikaisia ja joita valtaosin Seinäjoen muissa kouluissa jo nyt on.

Miksi Nurmon koulukeskuksen ja Nurmohallin alueen suunnittelu ja toimenpiteitä ei ole ongelman ratkaisemiseksi vireillä, eikä talousarviossa määräraha varauksia ole edes tuleville vuosille?

Kaupunginvaltuutetut Jarkko Panu ja Marko Hakala