Aloite: Koulumatkojen vaarallisuuteen perustuvien päätösten käsittelyn ja luokittelun tarkistamiseksi

24.10.2022

Jos koulumatka tai osa koulumatkasta on vaarallinen, kunta on velvollinen järjestämään koulukuljetuksen vaaralliseksi katsotulle koulumatkan osuudelle tai korvaamaan huoltajalle

koulumatkakustannuksia oppilaan kuljettamisesta.

 

Koulumatkan vaarallisuuden määrittelyssä käytetään Koululiitusovellusta. Koululiitu käyttää hyväkseen tierekisterin tietoja kuten liikennemääriä, teiden leveyttä, nopeusrajoituksia ja näkemäesteitä. Näiden perusteella se pisteyttää teiden vaarallisuuden ja suosittelee koulukuljetuksen järjestämistä tietyn ikäisille lapsille.

 

Nämä laskennalliset asiat eivät kuitenkaan kerro koko totuutta koulumatkasta. Pisteytyksessä ja sen rajaa-arvoista voi kaupunki itse päättää ja luokitella teitä eri ikäluokkien mukaisesti. Seinäjoella vaarallisuus luokittelussa 5.-9lk luokkalaiset ovat usein suljettu pois vaarallisuuteen perustuvassa kyyditys päätöksissä. Tapahtuneiden onnettomuuksien jälkeen tulisi teiden luokittelua aina tarkistaa. Onnettomuuden kokeneelle jo tielle palaaminen voi olla haasteellista. Kielteinen päätös tällaisessa tilanteessa ohjelman antamien tietojen perusteella on väärin.

 

Koululiitu-sovelluksen käyttöönotto on vielä uusi asia, joten pitemmän kokemuksen saaminen sovelluksen hyödyntämisestä koulukuljetuspäätösten tekemisessä on tarpeen.  Myös kesken lukukauden tehtäviä muutoksiin tulisi suhtautua tästä syystä avoimesti.

 

Ohjelmaa hallinnoiva Rambollin Teemu Kinnunen mainitsee, että tärkeää olisi alueellisesti huomioida käytännön todellisuus ja usein koululiitua käytetään virheellisesti ainoana lähteenä vaarallisuuden arvioinnissa. (https://yle.fi/uutiset/3-6400502 )

 

Kaupungin omissa tiedoissa esimerkiksi Länsitie, Nurmossa on luokiteltu vaaralliseksi tieksi. Kuitenkin luokittelussa 5.-9. luokan oppilaat saavat kyydityksen, jos matkaa on yli viisi kilometriä. Koululiitu järjestelmässä länsitiellä ei kaupungin tietojen mukaan ole tapahtunut onnettomuuksia 2016-2020 ollenkaan. Näin ollen tuolle osuudelle vaarallisuuteen perustuvia koulukyytiä ei ole hyväksytty.

 

Nopealla selvityksellä alueen asukkailta saa selkeän viestin tien vaarallisuudesta ja lasten ja aikuisten useista väistötilanteista ojaan turvaan. Lisäksi esimerkiksi 2020, oli tapaus, jossa auto oli ohittanut lapsen ja lapsi kaatunut murtaen käden. Onneksi takana tullut auto oli ehtinyt reagoida tilanteeseen ja auttoi lasta.

 

Myös taksi kuskeilta on saatu kommentteja, että tietä hirvittää ajella ja pitävät sitä vaarallisena.

 

Viimeisin tilanne oli tämän vuoden syyskuun loppupuolella, jossa auto töytäisi lapsen ojaan. Tapauksessa oli onnea matkassa, eikä vakavammin käynyt. Päätös kuljetuksesta oli kuitenkin kielteinen ja valitus mahdollisuus hallinto-oikeuteen maksullinen.

 

Näiden tietojen perusteella vaarallisuuden perusteella koulukyytien myöntämistä pitää kehittää paremmin asukkaita kuuntelevaksi. Matemaattiset tiedot eivät kerro koko totuutta ja vaarallisuuteen perustuvat päätöksiä tulisi tehdä ennen kuin lapsi menettää henkensä koulumatkalla.

 

Esitän, että vaarallisuuden luokittelua tarkistetaan alueen asukkailta vaaratilanteista tulleiden tietojen perusteella. Lisäksi vaarallisille tieosuuksille tehtävissä päätöksissä tulee tapahtuneiden onnettomuuksien painotusarvoa nostaa sekä selvittää miten liitujärjestelmään saadaan paremmin tiedot sattuneista onnettomuuksista ja asukkaiden kokemusperäinen tieto.

Aloite: Jarkko Panu ja muita valtuutettuja